SWR-ul este un reglaj pe care si cei mai experimentati radio amatori au difcultati in al intelege, totusi asta nu inseamna ca nu trebuie bagat in seama. SWR-ul este foarte important, daca nu cel mai important reglaj al pachetului dumneavostra format din statie si antena. SWR-ul trebuie reglat de fiecare data cand montati o antena noua sau cand mutati antena actuala pe care o aveti. Un pachet radio CB cu SWR slab nu va ajunge niciodata la performante.
Ce este SWR-ul?
SWR este prescurtarea de la "Standing Wave Radio". Suna complicat dar, de fapt nu este chiar atat de greu. SWR inseamna raportul dintre puterea reflectata inapoi pe cablul antenei de catre antena, fata de puterea maxima a antenei. Pe romaneste SWR este un raport care va indica puterea pierduta de catre antena, cu cat este mai mare cu atat pierdeti mai multa putere si implicit veti avea performante mai slabe.
O antena calibrata perfect ar trebui sa aiba SWR de 1:1, totusi nu exista calibrare perfecta deoarece antena se poate misca din cauza vantului, SWR-ul se poate reflecta de relieful din jur sau chiar de oameni care trec pe strada. Asadar daca aveti un SWR intre 1.10 si 1.20 puteti considera antena ca fiind calibarata.
De ce este SWR-ul important?
SWR-ul este foarte important deoarece o antena care nu este calibrata nu va functiona la parametrii optimi si implicit nu veti avea performante si veti da vina pe magazinul de la care ati achizitionat-o spunand ca v-au dat o antena defecta sau cu performante slabe.
Cum imi pot masura SWR-ul?
Pentru a masura SWR-ul va trebuie un SWR-metru, un astfel de aparat este relativ ieftin 150 RON si va ajuta sa calibrati antena cu statia. Operatiunea de calibrare este relativ simpla daca stii ce faci, dar daca esti amator mai bine te duci la cineva care se pricepe ca sa nu ai neplaceri.
Deasemenea unele statii au SWR-metru incorporat in sasiu, lucru foarte folositor deoarece o puteti calibra din mers (desi nu este indicat) sau intr-o parcare undeva pe traseu cand simtiti ca aveti probleme. O astfel de statie cu SWR-metru incorporat este Superstar CRT 120 sau Superstar CRT 240, ambele fiind statii profesionale indicate pentru camionagii sau persoane care fac drumuri dese.
Ce valoare SWR ar trebui sa am?
Dupa cum spuneam mai sus o calibrare perfecta este cu SWR de raport 1:1 deci = 1.00. Dar cum calibrarea perfecta nu exista o calibrare buna este cu SWR intre 1.10 si 1.20, totusi daca nu reusiti aceste valori va trebui sa va multumiti si cu 1.40 - 1.50.
Atentie !!! Daca aveti SWR-ul mai mare de 3.00 riscati sa va defectati statia sau bobina antenei deoarece ele nu suporta un decalaj atat de mare.
Ce sa fac daca am SWR-ul mare?
De obicei SWR-ul este mare deoarece antena nu este calibrata. Puteti face asta prin ajustarea ei din cele 1 sau 2 suruburi laterale deasupra bobinei. Sa aveti in vedere totusi ca si 1mm de ajustaj poate schimba radical SWR-ul antenei, deci umblati cu grija.
In unele cazuri nu antena este de vina, exista posibilitatea de a avea un scurt in cablul antenei sau pe montura dvs (magnetica sau fixa) cazul acesta este usor de depistat deoarece SWR-ul va tinde spre infinit. Alt caz ar fi planul de masa defectuos.
Daca ajustati inaltimea antenei, rezolvati planul de masa si nu aveti nici un scurt atunci trebuie sa repozitionati antena pe masina. Antena trebuie sa fie pozitionata pe centrul masinii (pe cupola preferabil) pentru a da randament. In cazul monturii magnetice acest lucru este simplu deoarece se rezolva simplu prin repozitionarea magnetului pe centru.
Ce este SWR-ul?
SWR este prescurtarea de la "Standing Wave Radio". Suna complicat dar, de fapt nu este chiar atat de greu. SWR inseamna raportul dintre puterea reflectata inapoi pe cablul antenei de catre antena, fata de puterea maxima a antenei. Pe romaneste SWR este un raport care va indica puterea pierduta de catre antena, cu cat este mai mare cu atat pierdeti mai multa putere si implicit veti avea performante mai slabe.
O antena calibrata perfect ar trebui sa aiba SWR de 1:1, totusi nu exista calibrare perfecta deoarece antena se poate misca din cauza vantului, SWR-ul se poate reflecta de relieful din jur sau chiar de oameni care trec pe strada. Asadar daca aveti un SWR intre 1.10 si 1.20 puteti considera antena ca fiind calibarata.
De ce este SWR-ul important?
SWR-ul este foarte important deoarece o antena care nu este calibrata nu va functiona la parametrii optimi si implicit nu veti avea performante si veti da vina pe magazinul de la care ati achizitionat-o spunand ca v-au dat o antena defecta sau cu performante slabe.
Cum imi pot masura SWR-ul?
Pentru a masura SWR-ul va trebuie un SWR-metru, un astfel de aparat este relativ ieftin 150 RON si va ajuta sa calibrati antena cu statia. Operatiunea de calibrare este relativ simpla daca stii ce faci, dar daca esti amator mai bine te duci la cineva care se pricepe ca sa nu ai neplaceri.
Deasemenea unele statii au SWR-metru incorporat in sasiu, lucru foarte folositor deoarece o puteti calibra din mers (desi nu este indicat) sau intr-o parcare undeva pe traseu cand simtiti ca aveti probleme. O astfel de statie cu SWR-metru incorporat este Superstar CRT 120 sau Superstar CRT 240, ambele fiind statii profesionale indicate pentru camionagii sau persoane care fac drumuri dese.
Ce valoare SWR ar trebui sa am?
Dupa cum spuneam mai sus o calibrare perfecta este cu SWR de raport 1:1 deci = 1.00. Dar cum calibrarea perfecta nu exista o calibrare buna este cu SWR intre 1.10 si 1.20, totusi daca nu reusiti aceste valori va trebui sa va multumiti si cu 1.40 - 1.50.
Atentie !!! Daca aveti SWR-ul mai mare de 3.00 riscati sa va defectati statia sau bobina antenei deoarece ele nu suporta un decalaj atat de mare.
Ce sa fac daca am SWR-ul mare?
De obicei SWR-ul este mare deoarece antena nu este calibrata. Puteti face asta prin ajustarea ei din cele 1 sau 2 suruburi laterale deasupra bobinei. Sa aveti in vedere totusi ca si 1mm de ajustaj poate schimba radical SWR-ul antenei, deci umblati cu grija.
In unele cazuri nu antena este de vina, exista posibilitatea de a avea un scurt in cablul antenei sau pe montura dvs (magnetica sau fixa) cazul acesta este usor de depistat deoarece SWR-ul va tinde spre infinit. Alt caz ar fi planul de masa defectuos.
Daca ajustati inaltimea antenei, rezolvati planul de masa si nu aveti nici un scurt atunci trebuie sa repozitionati antena pe masina. Antena trebuie sa fie pozitionata pe centrul masinii (pe cupola preferabil) pentru a da randament. In cazul monturii magnetice acest lucru este simplu deoarece se rezolva simplu prin repozitionarea magnetului pe centru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu